Deloitte Futbol Para Ligi raporu açıklandı
Deloitte Türkiye Futbol Endüstrisi Lideri Burç Seven, "Altyapı yatırımlarına daha fazla odaklanılmasıyla bu artışın gelecekte de devam etmesini bekliyoruz" ifadesini kullandı.
İSTANBUL (AA) - Deloitte Futbol Para Ligi kulüplerinin toplam geliri 10 milyar avroyu aştı.
Şirketten yapılan açıklamaya göre, sporun, özellikle de futbolun finansal yönlerinin sporlar kadar dinamik olduğu bir çağda raporun sunduğu iç görüler, futbolu şekillendiren ekonomik eğilimleri inceliyor. Ayrıca rekor gelirleri, gelir akışlarındaki değişimleri ve önde gelen kulüplerin stratejik konumlarını vurgularken futbol finansmanının gelişen durumunu anlamak için önemli veriler sunan rapora göre, ilk kez Para Ligi kulüplerinin toplam geliri 10 milyar avroyu aştı.
Para Ligi'nin en büyük 20 kulübünün 2022/23 sezonunda elde ettiği toplam gelir, bir önceki yıla ve pandemi öncesine göre yüzde 14'lük bir artışla 10,5 milyar avro seviyesine ulaştı.
Özellikle stadyumların Avrupa genelinde tam kapasiteyle açılması sonucunda taraftarların da yüksek talebi ile 1,9 milyar avroluk rekor maç günü geliri elde edildi.
- Ticari gelirler yüzde 16 artışla 4,4 milyar avro oldu
Rapora göre kulüpler rekor maç günü gelirleri elde ederken ticari gelirleri de rekor kırdı.
2022/23 sezonunda bir önceki yıla göre yüzde 16 artan ticari gelirler toplamda 4,4 milyar avroya ulaşarak rekor kırdı. Ticari gelir, 2015/16 sezonundan bu yana ilk kez Kovid-19'un etkilediği 2019/20 sezonu hariç Para Ligi kulüpleri için en büyük gelir kaynağı oldu.
En büyük 20 kulüpten 17'si ticari gelirlerinde bir önceki yıla göre artış bildirirken, bu artışın ardında büyük ölçüde perakende satışlardaki iyileşme, maç günü dışındaki etkinliklerden elde edilen gelir ve pandemiden etkilenen sponsorluk gelirlerinin tekrar eski seviyelerine çıkması yatıyor.
Para Ligi kulüplerinin yayın gelirlerindeki artış ise yüzde 5'te kaldı. Premier Lig kulüplerinin ortalama yayın geliri, Premier Lig'in uluslararası yayın haklarının değerindeki yaklaşık yüzde 30'luk artışın da etkisiyle, 208 milyon avrodan 243 milyon avroya yükseldi.
Genel olarak, Para Ligi kulüpleri ortalama 500 milyon avronun üzerinde gelir elde ettiklerini belirtirken ticari gelirler ve yayın gelirleri sırasıyla 222 milyon avro ve 213 milyon avro ile benzer miktarlarda katkı sağladı. Maç günü gelirleri ise 93 milyon avro ile yüzde 18'lik bir orana sahip oldu.
- Real Madrid ilk sıraya yükseldi
Real Madrid, Manchester City'yi geride bırakarak 2017/18 sezonundan bu yana ilk kez 2022/23 sezonunda en çok gelir elde eden futbol kulübü oldu.
Real Madrid gelirlerini bir önceki yıla göre 118 milyon avro artırdı ve 831 milyon avro gelir elde ederek rekor kırdı. Manchester City ise Premier Lig ve Şampiyonlar Ligi şampiyonluklarına rağmen ikinci sıraya geriledi. Yayın gelirlerini 50 milyon avro, ticari gelirlerini de 26 milyon avro artıran City, şimdiye kadarki en yüksek geliri olan 826 milyon avroya ulaştı.
Paris Saint-Germain 802 milyon avroluk geliriyle Para Ligi tarihinde ilk kez ilk üçe girerek üst üste ikinci yıl Barcelona'nın önünde yer aldı. Barcelona ise 7'nci sıradan 4'üncü sıraya yükselerek en büyük yükseliş gösteren kulüplerden biri oldu.
- Stadyumlar yıl boyunca kullanılacak şekilde yenileniyor
Bu durumun, Avrupa'da Premier Lig dışındaki kulüplerin UEFA müsabakalarına sürekli olarak katılmaları ve mali açıdan rekabet edebilmek için, geleneksel olmayan kaynaklardan gelir elde etme fırsatları geliştirmeleri gerektiğini vurgulayan Deloitte Türkiye Futbol Endüstrisi Lideri Burç Seven, spora ve stadyumlarda yapılan diğer canlı etkinliklere olan yüksek talebin ticari ve maç günü gelirleri için daha umut verici bir büyümeye işaret ettiğini vurguladı.
2022/23 sezonunda, maç günleri dışındaki günler de dahil olmak üzere kulüplerin stadyumları daha etkin bir şekilde kullanmasıyla gelir artışı sağlandığını belirten Seven, şunları kaydetti:
'Altyapı yatırımlarına daha fazla odaklanılmasıyla bu artışın gelecekte de devam etmesini bekliyoruz. Avrupa futbolunda, stadyumların her ihtiyaca cevap verecek şekilde geliştirildiğini görüyoruz. Real Madrid, Manchester City, FC Barcelona, Liverpool, AC Milan ve FC Internazionale Milano gibi Avrupa'daki kulüplerin hepsi stadyumlarını yeniliyor ve teknolojideki son gelişmelerle donatıyorlar. Bu tür yatırımlar, kulüplerin stadyumlarını yıl boyunca açık, çok amaçlı eğlence mekanları olarak görme vizyonunu da ortaya koyuyor. Yayın haklarının düşüşe geçtiği bir dönemde, stadyum gelirlerinin artırılması, artan kapasite ve canlı etkinlikler de dahil olmak üzere daha geniş bir eğlence içeriği kulüplerin mali büyümeyi sürdürmelerine yardımcı olabilir.'