• Altın : 3,576.66
  • BIST 100 : 10,802.23
  • BIST 30 : 12,008.60
  • BTC/USDT : 81,500.00
  • Dolar : 36.68
  • ETH/USDT : 1,877.50
  • Euro : 40.19
ŞİRKET HABERLERİ

Allianz, yeni raporunda otomotiv sektörünü değerlendirdi

Allianz, küresel otomotiv sektörünü analiz ettiği yeni raporunu yayımladı

  • 18.03.2025
  • Enes Ege
  • Istanbul
  • Şirketler
news

İSTANBUL (AA) - Allianz, küresel otomotiv sektörünü analiz ettiği yeni raporunu yayımladı.

Şirketten yapılan açıklamaya göre, raporda, otomotiv sektörünün 2023'te yüzde 10'un biraz üzerinde büyüdüğü, 2024'te ise yüzde 1,7 artış kaydettiği belirtildi.

2024'ün otomotiv sektörünün gerçeklerle yüzleştiği bir yıl olduğu ifade edilen rapora göre, 2025'te sektörün bazı konuları önceliklendirmesi gerekiyor.

Düşük talebin hakim olduğu pazarda, zorlu kredi şartları ve yüksek finansman maliyetleri otomobil satışlarını olumsuz etkiledi. 2023-2024 döneminde yüzlerce yeni model tanıtılmasına rağmen, bazı üreticilerin tüketici beklentilerini tam olarak karşılayamaması da sektördeki durgunluğa katkı sağladı.

2025'te küresel otomobil pazarının Çin'de yüzde 4, ABD'de ise yüzde 2,5 büyüme kaydetmesi beklenirken, gümrük tarifelerindeki sorunların özellikle Almanya'daki otomotiv sektörünü olumsuz etkileyebileceği ve Avrupa'nın yüzde 1,5 büyüme tahminiyle küresel pazarın gerisinde kalabileceği öngörülüyor.

Elektrikli araçlara (EV) geçiş sürecinde Çin, elektrifikasyona öncülük ederken, 2024'te EV satışlarında daralma yaşayan tek bölge Avrupa oldu. Allianz, bu eğilimin yeni yönetimle birlikte 2025'te ABD'de de görülebileceğini değerlendiriyor.

Hibrit araç segmenti ise 2024'te satışlarını yüzde 20'nin üzerinde artırarak Avrupa pazarındaki en güçlü büyüme alanı oldu. Ancak bu büyüme, büyük ölçüde Asyalı üreticilerin lehine gelişti. Sıkılaşan karbon yönetmelikleri nedeniyle 2025'te Avrupa'da elektrikli araç segmentinin istikrarlı bir şekilde büyümesi bekleniyor.

- Avrupa inovasyon trenini yakalamalı

Rapora göre, Avrupa otomobil sektörünün önünde üç temel yapısal sorun bulunuyor. Bunların başında inovasyon eksikliği geliyor. Avrupalı üreticiler, elektrikli araçlar ve araç içi dijital teknolojiler alanında geride kalırken, geleneksel modellerdeki avantajlarına bağlı kalmayı tercih ediyor.

Son 10 yılda Avrupa'daki otomobil üreticileri, Çinli BYD ve Geely ile Tesla'ya kıyasla iki kat daha az sermaye yatırımı yaptı. Almanya'da otomotiv sektörünün gelirlerinin yaklaşık yüzde 6'sı yatırımlara ayrılırken, bu durum Avrupalı otomobillerin hem pahalı hem de inovasyon açısından rekabetin gerisinde kalmasına yol açtı. 2024 itibarıyla, Avrupa'da üretilen sedan ve SUV modeller, Çinli rakiplerine kıyasla yüzde 15 ila 30 daha yüksek fiyatla satılıyor.

Raporda ikinci önemli sorun olarak Çin menşeli ürünlere artan güven yer alıyor. Çin, küresel batarya tedarik zincirinin yaklaşık üçte ikisini kontrol ederken, daha uygun fiyatlı ve gelişmiş elektrikli araç modelleriyle Avrupa'daki pazar payını genişletiyor. 2024'te Avrupa'daki Çin menşeli otomobil satışlarının pazar payı yüzde 7-8 seviyesine ulaştı. Avrupa'nın bu süreçte, Çin'deki pazar payını kaybetmeden kendi üreticilerini destekleyecek stratejiler geliştirmesi gerekiyor.

Üçüncü yapısal sorun olarak, Avrupa'nın stratejik hedefleriyle uygulanan politikalar arasındaki dengesizlik gösteriliyor. Elektrikli araç pazarının büyümesi yavaşlarken, Avrupa Birliği, karbon salınımı hedeflerine uymayan şirketlere 10 milyar avronun üzerinde ceza kesmeye hazırlanıyor. Elektrik fiyatlarının kilovat saat başına 37 sentin üzerine çıkması ve akaryakıt fiyatlarının yüksek seyretmesi, elektrikli araç kullanımının ekonomik avantajlarını tekrar gözden geçirmeyi gerektiriyor.

- Dengeli strateji, kapsamlı altyapı ve teknoloji yatırımı tavsiye ediliyor

Rapora göre, Avrupa'nın rekabet gücünü yeniden kazanmak için 10 adımlık bir plan izlemesi gerekiyor. Çin'in uyguladığı gibi, tüketici teşvikleri, üreticilere yönelik finansal kolaylıklar ve AR-GE yatırımlarını içeren üç yönlü bir sektörel destek politikasına ihtiyaç duyuluyor.

Çin, elektrikli araç sektörünü geliştirmek için 2009-2023 arasında 231 milyar dolar yatırım yaptı. Tedarik zincirinin her halkasını desteklerken, dikey entegrasyonu da teşvik etti. Öte yandan, Norveç 2024'te kapsamlı bir şarj altyapısı stratejisiyle neredeyse tamamen elektrikli araç kullanımına geçti.

Raporda, Avrupa otomotiv sektörünün yeniden lider konuma gelmesi için sektör temsilcilerine belirli öneriler sunuluyor. Bunlar arasında, ürün gamının beş ila altı modelle sınırlandırılması, bunların yarısının hem hibrit hem de elektrikli versiyonlarda sunulması, aynı zamanda geniş seçenek yelpazesinin daraltılması, yeni modellerin yakından takip edilmesi ve özelleştirilmiş şarj çözümlerine yatırım yapılması yer alıyor.

Ayrıca, Hindistan, Vietnam, Endonezya ve Güney Amerika gibi araç sahipliğinin düşük olduğu yeni pazarlara yönelmenin yanı sıra, batarya teknolojileri, otonom sürüş, yapay zeka destekli yazılımlar ve geri dönüşüm odaklı projelere daha fazla yatırım yapılması tavsiye ediliyor.