Dijital platformlarda yüksek etkileşim almak için kaynak belirtilmeden ve bağlamından koparılarak paylaşılan içerikler kullanıcılar arasında doğru olmayan bilgilerin yayılmasına yol açabiliyor.
ARKA PLAN VE İDDİALAR
Sosyal medya uygulaması X'te (eski adıyla Twitter) Norveç'te bulunan dünyanın ilk yüzen tüneli gösteren fotoğrafın gerçek olduğu ileri sürüldü.Söz konusu tünelin 27 kilometre uzunluğunda, 400 metre derinliğinde olduğu belirtildi. Ayrıca tünelin kullanımının bedava olduğu da öne sürüldü.Paylaşım 150 binden fazla kullanıcı tarafından görüntülenirken yüzlerce yorum aldı.
BULGULAR
AA Teyit Hattı iddiaların arka planını inceledi.
İçeriğin doğruluk kontrolü için açık kaynaklarda tarama yapıldı ve konuyla ilgili yayınlanan haberler incelendi. Fotoğrafın ekran görüntüsü tersine arama yöntemi kullanılarak arama motorlarında taratıldı.
Söz konusu görsellerin yer aldığı haber içeriklerine ulaşıldı. Haberlerin 2016 yılında yayınlandığı tespit edildi. İçeriklerde Norveç Karayolları Teşkilatı'nın Statens Vegvesen, Norveç fiyordlarında (kenarları çok dik körfez) sürüş süresini yarı yarıya azaltacak dünyanın ilk yüzen tünelinin yapımını planladığı ifade edildi. Norveççe anahtar kelimeler açık kaynaklarda aratıldı. Haber kaynaklarında söz konusu görsellerin E-39'u feribotsuz hale getirme projesinin bir parçası olan yüzen tünelleri gösteren illüstrasyon çalışması olduğu tespit edildi.
Söz konusu projede Kristiansand ile Trondheim arasındaki 1.100 kilometrelik sahil şeridi boyunca feribotsuz E39'un kurulması planlanıyor. Bu proje kapsamında Stavanger ve Haugalandet arasındaki dünyanın en derin ve en uzun deniz altı tüneli olan Boknafjord tünelinin, birçok yerde asma köprülerin ve yüzen tünellerin yapılması hedefleniyor. Fiyortların üzerine kalıcı geçişler oluşturulması planlanan bu projenin 2035'e kadar tamamlanmasının planlandığı öğrenildi. CNN'in haberine göre tamamlanması hedeflenen inşaatın sorumluluğunun Norveç Kamu Yolları İdaresi (NPRA) üstlendi. Bu projeyle birlikte, araçla 21 saat süren yolculuğun 10,5 saate düşmesinin hedeflendiği ifade edildi. Görselde yer alan yüzer tünellerin derinliğinin 30 metre altında olmasının planlandığı açıklandı. Bir başka haberde ise projenin, geçiş ücretlerinden elde edilen parayla finanse edilmesinin amaçlandığı da ifade edildi.
İddiaya konu olan görsellerin Norveç'te kullanılan ilk yüzen tüneli gösterdiği iddiasının doğru olmadığı anlaşıldı. Norveç'te kıyı şeridi boyunca ulaşımı kolaylaştırmak için sunulan projelerin görsellerinin gerçek olduğu iddiasıyla dolaşıma sokulduğu tespit edildi.
Yüzer tünel inşaatına yönelik onaylanmış bir plan şu anda mevcut değil
AA Teyit Hattı Norveç Kraliyet Büyükelçiliği ile iletişime geçti ve iddiaları sordu. Yetkili "yüzen tünel" projesiyle ilgili şu şekilde bir açıklama yaptı:
"Yüzer tüneller, E39 güzergahı üzerinde Trondheim ve Kristiansand şehirleri arasında feribotsuz bir yol oluşturmaya yönelik büyük projenin çeşitli yerlerinde olası çözümler olarak değerlendirildi. Proje halen devam ediyor ancak henüz yüzer tünel inşa edilmedi. Fiyort geçişlerinin çoğu için proje hâlâ planlama aşamasında olduğundan yüzer tünel inşaatına yönelik onaylanmış bir plan şu anda mevcut değil."
Norveç Kamu Yolları İdaresi'nin, Bjørnafjord boyunca yüzen bir tünel inşa etmeyi düşündüğü, ancak bu alternatifin reddedildiği ve yetkililerin bunun yerine yüzen bir köprü inşa etmeye karar verdiklerini ifade eden yetkili "Plana göre bu köprü her halükarda dünyanın en büyük yüzen köprüsü olacak. Bir diğer büyük proje ise E39 Rogfast olarak adlandırılıyor ve dünyadaki en uzun ve en derin su altı tüneli olacak. Ancak yüzen bir tünel değil." dedi.