Dolar
36.61
Euro
39.81
Altın
2,983.10
ETH/USDT
1,844.00
BTC/USDT
80,500.00
BIST 100
10,727.58
Gündem, arşiv

Türkiye'nin ilk metro köprüsü açıldı

Şişhane-Haliç Metro Geçiş Köprüsü- Yenikapı Metro Hattı Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla açıldı.

15.02.2014 - Güncelleme : 15.02.2014
Türkiye'nin ilk metro köprüsü açıldı

İSTANBUL

İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan Şişhane-Haliç Metro Geçiş Köprüsü-Yenikapı Metro Hattı'nın Yenikapı Marmaray İstasyonu'nda düzenlenen açılış töreninde konuşan  Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, hattın İstanbullulara hayırlı olmasını diledi.

Başbakan Erdoğan, bu hatla İstanbul ulaşımında tarihi bir adım daha atıldığını, Haliç üzerinden Şişhane'nin Yenikapı'ya bağlandığını, 3,5 kilometre uzunluğundaki bu hattın ayrıca Sarıyer Hacıosman'la Yenikapı'yı da metroyla birbirine bağladığını kaydetti.

Erdoğan, Hacıosman, 4. Levent ve Taksim ile diğer istasyonların Yenikapı aktarma istasyonu ile Marmaray üzerinden Göztepe, Maltepe, Üsküdar, Kozyatağı ve Kartal'a bağlandığını belirterek, "Hacıosman'dan metroya binen vatandaşımız Haliç Köprüsü'nden geçerek, Yenikapı'ya ulaşacak. Buradan Marmaray ile karşıya geçecek, oradan da Kartal'a kadar gidebilecek. Artık Taksim-Yenikapı sadece 7,5 dakika. Taksim-Kadıköy artık 24,5 dakika. Taksim'den Kartal artık 69,5 dakika" diye konuştu.

"Tarihi dokuya önem verildi"

Üç istasyondan oluşan hattın dünyanın en zor metro inşaatının gerçekleştiği hat olduğunu vurgulayan Erdoğan, şöyle devam etti: 

"İstanbul'un binlerce yıllık tarihini barındıran bir bölgede, tarihi eserlere zarar vermeden tam tersine tarihi ortaya çıkararak bu hattı inşa ettik. Bu hattı inşa ederken İstanbul'un bilinen tarihi de ortaya çıktı. 23 antik ahşap gemi ortaya çıktı. 50 binden fazla tarihi eser çıkarıldı. İstanbul'un tarihinin 8 bin 500 yıl öncesine dayandığı da ortaya çıktı. Hattın gecikmesini göze alarak, 77 milyon lira harcama yaparak, yani 77 trilyon lira, tarihi dokuyu ve tarihi eserleri de ortaya çıkardık. Bu açılış 4-4,5 yıl önce yapılacaktı. Bu hassasiyetimiz sebebiyle gecikti. Tarihi eserlere zarar vermemesi için ray bağlantılarında en son teknolojiyi tercih ettik. Gürültü ve titreşimi en aza indirdik. Bu hat üzerinde İstanbul'un güzelliğine güzellik katacak bir köprüyü de Haliç üzerinde inşa ettik. Haliç üzerindeki istasyon sayesinde İstanbullular, köprü üzerindeki dinlenme ve eğlence imkanlarından istifade edecek. Laf üretmiyoruz, icraat üretiyoruz. 124 modern teknolojik, donanımlı, sürücüsüz vagon bu hattımızda hizmet verecek."

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, açılışı yapılan hatla kentteki raylı sistem uzunluğununun 141 kilometreye çıktığını belirterek, 110 kilometrenin inşaatının devam ettiğini, 2019'daki hedeflerinin 420 kilometre metro uzunluğuna ulaşmak olduğunu kaydetti.

"Onuncu Yıl Marşı'nda var ya 'Demir ağlarla ördük ülkemizin dört bir yanını'. Kim örmüş kim? Bu CHP mi? Hayır. Gazi Mustafa Kemal'den sonra raylı sistemde bir adım yok. Bizimle başladı" diyen Erdoğan, İstanbul'un 2019 sonrasında da 776 kilometre metro hattına kavuşacağını anlattı.

"Marmaray'ı tekrar kullandım"

Başbakan Erdoğan, açılıştan sonra Marmaray'ı tekrar kullandığını ifade ederek, hemen kısa sürede Üsküdar'dan Yenikapı'ya ulaştıklarını anlattı. İstanbul'da yaşayıp da hala Marmaray'a binmemiş, yeni metro hatlarında yolculuk yapmamış vatandaşların olduğunu dile getiren Erdoğan, Türkiye'nin, hatta dünyanın bir çok yerinden turistlerin Marmaray'ı kullandığını söyledi.

Japonya ve Malezya'da Marmaray'ı konuştuklarını, dünyanın Marmaray'ı konuştuğunu aktaran Erdoğan, şimdi de Haliç'teki bu köprünün konuşulacağını anlattı. Erdoğan, herkesin en az bir kere Marmaray'ı tecrübe etmesini temenni ederek, İstanbullular'dan, bu açılan hatla da Haliç üzerinden geçerek emsalsiz duyguyu yaşayıp, Haliç üzerinde inip kenti seyretmelerini istedi.

Belediye başkanı seçilmesinden itibaren yurt dışına gittiğinde, oradaki gelişmiş imkanları ve yüksek hayat standartlarını gördüğünde, "Bunlar ülkemizde neden yok" diyerek iç geçirdiğini, yollara, köprülere, toplu taşımaya bakarak "Bizim milletimizden neden esirgeniyor" diye hayıflandığını anlatan Erdoğan, bugünün 20-25 yaşındaki gençlerinin İstanbul'un susuz ve kirli havasının olduğu günleri yaşamadığını kaydetti.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, "20-25 yaşındaki gençlere sesleniyorum. Siz o günleri yaşamadınız. Biz sizin için işte böyle bir İstanbul, böyle bir Türkiye hazırladık" dedi. 

"Çok daha köklü reformlar yapıyoruz"

Tamamen yıkılan ülkeler yeniden toparlanarak, ülkelerini yeniden inşa ettiklerini, halklarını en güzel ve modern imkanları sunmaya başladıklarını dile getiren Erdoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Türkiye 2. Dünya Savaşı'nın yıkımını yaşamadığı halde, bu ilerleme yarışında maalesef geride kaldı. Onlar yaptılar, bizim milletimiz, aciz idareciler sebebiyle seyretmek, gıptayla izlemek zorunda bırakıldı. Avrupa'da işçi olarak çalışan kardeşlerimiz geldiğinde, ayrı bir dünyayı, oradaki yolları, metroları, hızlı trenleri anlattılar. Çantalarında çikolata getirirlerdi. O dahi bizde yoktu. Şu anda böyle bir derdimiz, sıkıntımız var mı? Bize defterler, kalemler getirirlerdi. Onlar dahi yoktu. Bize uçağa binmenin nasıl bir duygu olduğunu anlatırlardı. Benim milletim, maalesef yıllar boyunca sadece iç geçirdi, hayranlıkla izledi, dinledi. 1994'te içimizde bu farkılığın ezikliği, burukluğu, üzüntüsü vardı. Onun için çok çalıştık. 'Londra'da, Paris'te, Berlin'de, New York'ta ne varsa, İstanbul'da da o olacak', dedik. İnsanlar nasıl yaşıyorsa, hangi imkanlara sahipse, 'İstanbul'da da çok daha fazlasına sahip olacak' dedik. Hükümet görevini devraldıktan sonra da bunu Türkiye çapında uygulamaya başladık. 'İngiltere'de, Fransa'da, Almanya'da, Japonya'da, Amerika'da ne varsa, bizim ülkemiz de bunlara layıktır, kavuşacak' dedik. Cumhuriyet tarihimizin en büyük reformlarını yaptık, en büyük yatırımlarını gerçekleştirdik. Bir çok alanda batı standartlarının dahi üzerine çıktık. Artık benim vatandaşım da uçağa biniyor. İstanbul-Ankara arasında lüks otobüs fiyatına artık uçaklara binmek mümkün. Şu anda 6-7 farklı özel sektör şirketi taşımacılık yapıyor. Dünya ülkeleri arasında THY artık ilk 7 arasında yerini aldı. 79 senede Cumhuyiret tarihinde 6 bin 100 kilometre bölünmüş yol yapıldı. Biz 11 yılda 17 bin kilometre bölünmüş yol yaptık. Farkımız bu. Batının hızlı trenleri artık bizde de var. İnşallah kısa bir zaman içerisinde Eskişehir-İstanbul etabını da tamamlıyoruz. Şimdi Ankara-Sivas hazırlanıyor. Batıda ileri demokratik standartlar mı var? Bizim ülkemizde artık hızla bunlara kavuşuyor. Çok daha köklü reformlar yapıyoruz."

Şişhane-Haliç Metro Geçiş Köprüsü-Yenikapı Metro Hattı

Yenikapı ve Vezneciler istasyon bölgelerindeki arkeolojik kazılar ve buluntular nedeniyle açılış tarihi uzayan Şişhane-Haliç Metro Geçiş Köprüsü-Yenikapı Metro Hattı Vezneciler'den Yenikapı’ya ulaşıyor.

Hizmete açılan 3,55 kilometre uzunluğundaki hat ile Hacıosman-Yenikapı Metro Hattı'nın toplam uzunluğu 23,5 kilometreye ulaştı. 92 yeni vagonun alındığı metro hattında 124 vagon yolcu taşıyacak. 4'lü vagon dizisinde 968, 8'li vagon dizisinde ise 1936 yolcu taşınacak. 4 dakikada bir seferin yapılacağı metro hattı, tek yönde saatte 70 bin yolcu taşıyacak.  

Sarıyer ve Hacıosman'dan Kartal'a kesintisiz ulaşım

Yeni hat ile Sarıyer Hacıosman İstasyonu'ndan metroya binen bir yolcu, Yenikapı İstasyonu'nda aktarma yaparak, Aksaray, Otogar, Atatürk Havalimanı, Başakşehir, Atatürk Olimpiyat Stadı; Marmaray bağlantısı ile Üsküdar, Kadıköy, Maltepe, Kartal yönlerine kesintisiz yolculuk yapabilecek. 

Anadolu Yakası'nda Kartal'dan Kadıköy-Kartal Metro Hattı'na binen bir yolcu, Ayrılıkçeşmesi İstasyonu'nda Marmaray'a aktarma yapmak suretiyle Üsküdar üzerinden Yenikapı İstasyonu'na, buradan da Taksim ve Sarıyer Hacıosman yönüne metroyla hızlı ve konforlu bir şekilde ulaşacak.

Şişhane-Haliç Metro Geçiş Köprüsü-Yenikapı Metro Hattı ile Yenikapı-Taksim arası 7,5, Yenikapı-4. Levent arası 18, Kadıköy-Taksim arası 24,5, Yenikapı-Hacıosman 33, Göztepe-Levent 41, Maltepe-Taksim 41,5, Üsküdar-Sarıyer Hacıosman 42, Kozyatağı-Maslak 49, Kartal-Taksim 52,5 ve Kartal-Maslak 69,5 dakika olacak. 

Hattın özellikleri

Şişhane-Haliç Metro Geçiş Köprüsü-Yenikapı Metro hattında kullanılacak tüm araçlar, sürücüsüz kullanım özelliğine sahip. Yolcuların güvenliğini sağlamak için vagonlar, araç içi ve dışı, kapalı devre kamera sistemi ile izlenecek. Vagonlardaki Dinamik Yol Haritası ile yolculara, aktarma noktaları hakkında bilgi verilecek. Akıllı Tren-Akıllı Sinyalizasyon sayesinde hattaki yolcu sayısı arttığında tren sefer sayıları ayarlanacak.

Ayrıca, özürlü asansörleri, yüzeyden perona erişim, görme engelli vatandaşlar için zemine kabartılı yürüme yolu, hattın Tarihi Yarımada'dan geçmesi nedeniyle titreşim emici ve gürültüyü minimuma indiren en son teknoloji ray bağlantı sistemleri kuruldu. Yolcuları bilgilendirmek ve reklam amaçlı kullanılmak üzere 6 adet LCD ekran bulunacak. Yolcu ile makinist arasında aktif iletişimi sağlayacak sistemin bulunduğu vagonlarda, titreşim ve ses izolasyonu ile yangın izolatörleri de mevcut.

Uzunluğu 3,55 kilometre olan ve 3 istasyonu bulunan hattın toplam maliyeti 671 milyon dolar. Hattın açılmasıyla Hacıosman-Yenikapı Metro Hattı 23,5 kilometreye ulaşacak.

İstanbul'un bilinen tarihi değişti

Hattın inşaatı süresince Yenikapı, Şehzadebaşı istasyonları ile Haliç Metro Geçiş Köprüsü ayaklarında Koruma Kurulları izni ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Arkeoloji Müdürlüğü denetiminde kazı çalışmaları yapıldı. Çıkan buluntularla İstanbul'un bilinen tarihinin 8 bin 500 yıl öncesine dayandığı ortaya çıktı. Kazılarda 23 antik ahşap gemi ile 50 binden fazla tarihi eser bulundu. Yenikapı-Vezneciler arkeolojik kazı, belgeleme ve kaldırma çalışmalarına devam ediliyor.

Anadolu Ajansı web sitesinde, AA Haber Akış Sistemi (HAS) üzerinden abonelere sunulan haberler, özetlenerek yayımlanmaktadır. Abonelik için lütfen iletişime geçiniz.